Šimtai kelių, o kas tada?.. Apie tinkamiausią ŠEIMAI mokyklą (plius apie Dovydą/VIVA/VHM)

Šiuo metu Dovydas lanko mūsų šeimai tinkamiausią mokyklą – Vilniaus Valdorfo mokyklą. Jis yra pirmokas ir per jo Rugsėjo 1 d. šventę aš verkiau kaip kokia paauglė dainuodama “Vingiuoja kelias vis tolyn, nuo vartų prasidėjęs…” ir žiūrėdama kaip Mokytoja ir dvyliktokai išveda Dovydą tolyn į mokyklą, o mes, pirmokų tėvai liekame.

Sausis išties yra būsimų pirmokų tėvų apsisprendimo metas – kur gi leisti savo karalaitį – į kurią mokyklą? Pirmas klausimas išties turėtų būti – KOKIOS (o ne KURIOS) mokyklos ieškote. Tikriausiai atsakymas – pačios geriausios. Tai yra laikmečio apsėdimas – paties pačiausio. O susikoncentruoti reikėtų į pačią TINKAMIAUSIĄ šeimos poreikiams mokyklą. Gal tai arčiausiai namų esanti, o gal pati brangiausia, o gal kokia nors specifinė? Dovydas Mažųjų valdos

Kai rasite tinkamiausią savo vaikui mokyklą – Jūsų širdis nurims ir nesistengs viduje diskutuoti apie stereotipus ir siekti, kad kažkas Jus įtikintų, kad tai geriausia, ar kad kažkas yra blogai.

Mūsų polinkiai, požiūriai, pasirinkimai ir laimingumo jausmas yra labai subtilus patyrimų, likimo vingių ir atsitiktinumų voratinklis. Šis voratinklis nukreipia ir toliau. Jūs esate, kas esate. Jūs norite, ko norite. Išgirskite ko nori Jūsų protas ir širdis, o ne kuo bando įtikinti reklaminiai teiginiai. O jūsų vaiko likimas buvo patekti būtent į Jūsų rankas ir į Jūsų pasirinkimų lauką.

Dovydas priešmokyklinę grupę lankė kitur – Vilniaus humanistinėje mokykloje. Kodėl pakeitėme? Atsakau čia, tinklaraštyje, nes tai dažniausiai šiemet mano girdimas klausimas iš Mažųjų valdų alumnų, kurie šiuo metu renkasi mokyklas. Pirma, VIVA neturi priešmokyklinės grupės, todėl negalėjome eiti tiesiai į VIVA, o ir vietų gauti nesitikėjome.

Jau pačioje pradžioje panaikinsiu intrigą ir pasakysiu, kad abi mokyklos man atrodo puikios ir abi iš visos širdies rekomenduoju.

Ieškokite tinkamiausios JUMS mokyklos, nesvarbu, ką apie ją mano kiti. Aš žinau, kad daugeliui mūsų sprendimas iki gyvenimo galo atrodys keistas, bet man tai nerūpi, nes aš esu tikra dėl savo sprendimo. Kad ir ką pasirinktumėte savo vaikui – linkiu to tikrumo ir Jums.

O dabar kiek plačiau.

Man atrodo, kad svarbu ne tik akademiniai pasiekimai, bet ir asmenybės ūgtis, emocinis ugdymas, asmenybės, tradicijos ir kiti “tarpdalykiniai” dalykai, kurie jau net ir formaliame akademiniame pasaulyje pamažu imami traktuoti kaip lygiaverčiai akademiniams, o gal net svarbesni. Todėl net nesvarstėme tokių mokyklų kaip Karalienės Mortos, Šiaurės Liciejaus, American ar Britisch school ir panašiai – jos puikiai atlieka akademines funkcijas, bet stebėdama nujaučiu, kad tvirtų asmenybės puoselėjimo tradicijų ir laiko patikrintų sistemingų praktikų neturi. Svarstėme tik Saulės gojų, bet pastarajame kai atsirado vieta jau buvome pasirinkę VHM.

Bent po vieną Mažųjų valdų karalaitį yra kiekvienoje iš aukščiau išvardintų mokyklų ir atsiliepimai geri. Ir aš laiminga, kad Mažųjų valdos buria įvairias šeimas, kurios po darželio tarpsnio renkasi skirtingus kelius. Aš laiminga, kad jie ten laimingi.

Kuo panašios VIVA ir VHM?
  • Abi jos turi stiprų filosofinį pagrindą, ištakas, vertybes ir rūpinasi ne tik galvojimu kaip suskaičiuoti atstumą iki žvaigždžių, bet ir galvojimu apie tai – kodėl žvaigždės šviečia ir kaip tai veikia mūsų mintis.
  • Abi jos turi kūrybiškumo ir bendrystės puoselėjimo “dalykus” – kūrybinis rašymas (tik VHM), bendrystės praktikos, bendarkūryba ir panašiai.
Kuo skiriasi VIVA ir VHM?
  • VIVA yra daug senesnė mokykla (Lietuvoje jau 25 m.);
  • Valdorfo pedagogika atšventė jau 100-metį;
  • Valdorfo pedagogika turi savitą dėstymo programą, labiau pritaikytą vaiko dvasiniams poreikių aktualijoms tam tikrame amžiuje (pvz. dalinimosi klęstėjimo metu – daugiau matematikos ir pan.), VHM tuo tarpu dėsto pagal valstybinę programą;
  • Valdorfo pedagogika turi euritmijos, dailės, muzikos ir taikomųjų manų programas, kurios skirtos konkrečiai asmenybės ūgčiai ir harmonijai.
Kas man nepatiko VHM?
  • Kiemo trūkumas ir būvimas užterščiausioje Vilniaus vietoje. Tais metais Dovydas nepaprastai daug sirgo, o šiemet, kasdien besidžiaugdamas kiemo galimybėmis dūkti bet kokiu oru – tik keliskart negalavo).
  • Labai labai neatsakingas požiūris į IT (filmukai (ypač Mašenka) per kalbų pamokas, autobuse ekskursijų metu ir net kai tiesiog lyja). Aš nesu prieš IT, bet jų naudojimas turi būti albai motyvuotas ir tikslingas, nepaliekamas mokytojo atsakomybei teisiog mokyti filmukais. Mašenką ir namie galėjome nemokamai pažiūrėti, nesupratau kodėl turiu mokėti už tai, kad mano vaikui parodytų filmuką…

Apie jausmą

Sprendimas keisti nebuvo lengvas. Kai netikėtai galvome pasiūlymą prisijungti prie pirmokų būrio VIVA geras kelias savaites ypatingai nerimavau. Juk VHM jau žinojome kas ir kaip. Bet, kai tik viduje buvo priimtas sprendimas ir pasirašėme ugdymo sutartį nutiko stebuklas. Širdį užliejo nepaprasta ramybė ir džiaugsmas. Taip būna, kai padarai tinkamą sprendimą. Tokios tekstūros jausmo niekada neturėjau VHM.

Ir tas džiaugsmas yra iki šiol su manimi. Kiekvieną rytą nuvesdama Dovydą į klasę ir pasiimdama jaučiu nepaprastą džiaugsmą, kad jis ten. Pasitikėjimą. Esu kritiška, bet žinau, kaip sako mūsų mokytoja, “kiekvienas žingsnis yra motyvuotas ir paaiškinamas”. Net jei gridžiu Dovydą pasakojant, kokį nors man iš PIRMO ŽVILGSNIO nepatinkantį dalyką, sakau jam: “Turbūt tam yra priežastis. Paklausk mokytojos kodėl.”

Apie Valdorfo pedagogiką sklando daug keistų, realybę neatitinkančių gandų. Pvz. – “jie ten nesimoko”, o žaidžia. Jie mokosi savaip ir pasiekia nuostabių rezultatų. Pvz. – “tai meninės pakraipos mokykla”. Meno ten daug, bet tai priemonė subalansuoti, ugdyti dvasingumą ir atsakomybę, ugdyti žmogų. Tikslieji mokslai stiprūs kaip Kilimandžaro kalnas. Bet čia vėl grąžinsiu Jus prie tinkamiausios šeimai mokyklos apibrėžimo.

Dar man patinka, kad Dovydas mokosi ikipiet, o popiet aš galiu struktūruoti jo laiką papildomiems dalykams jam tinkamiausiu būdu. Juk dauguma privačių yra visos dienos mokyklos ir atsiimti vaiką anksčiau reiškia dalį ugdymo praleisti, o kai kur net ir neleidžia to. O aš turiu prabangą dirbti laisvu grafiku (pvz. naktimis), tad man šis popiečių aspektas labai patinka.

Ir pabaigai, gerai žinau, kad jei kada nors aš ir visa Mažųjų valdų komanda kurs mokyklą, joje bus labai daug Valdorfo pedagogikos elementų, taktikų, požiūrių. Ir tikrai žinau, kad joje, kaip ir bet kurioje Valdorfo pedagogikos mokykloje vaikai neturės Vaizduotės trūkumo sutrikimo (angl. Imagination Decifit Disorder) nes algoritminio ugdymo jame mažai.

“Šimtai kelių, o kas tada – to nieks pasakyti negali…

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s