Apie adaptaciją darželyje: penki žingsniai, kurie ją palengvins

Įkeliu ir čia viename portale publikuotą interviu.

Rugsėjo pirmąją pirmą kartą ugdymo įstaigos duris praveria ne tik pirmokai, bet ir įvairaus amžiaus mažyliai, nuo šiol dienas leisiantis lopšeliuose ar darželiuose. Ankstyvojo vaikų ugdymo specialistė, edukologė, darželių „Mažųjų valdos“ įkūrėja, 7 intelektų ugdymo programos kūrėja Renata Lazdin įsitikinusi, kad visi sunkumai įveikiami, o rezultatai džiugins ne tik vaikus, bet ir tėvus. Apie tai, kaip tai padaryti ji pataria projekto „Rugsėjo 1-osios Akademija“ skaitytojams.

– Kada jūs pagal savo ugdymo metodiką rekomenduojate pradėti vaikams lankyti darželį ir kodėl?

– Kiekvienas amžiaus tarpsnis turi savo niuansų, bet bendra siekiamybė yra – saugiai besijaučiantis ir meilėje augantis vaikas, kuris gauna pakankamai tiek rūpesčio, tiek dėmesio. Nesvarbu, ar lanko darželį, ar ne – jo meilės baterija privalo būti pilna meilės energijos.

Antra būtinybė – vaikas privalo harmoningai vystytis ir tobulėti tiek fiziškai, tiek dvasiškai, tiek intelektualiai, o viso to dermė atsiranda tik per visų trijų galimybių realizavimą.

Kas geriausiai gali padėti tobulėti? Vienose šeimose tą yra pajėgūs ir nori daryti patys tėvai, kitose samdomos auklės-guvernantės, kurios yra pajėgios ir ugdyti, o trečiose pasirenkamas darželis, nesvarbu, valstybinis ar privatus. Ir jei darželyje dar ko nors trūkstama – vakarais ir savaitgaliais šias spragas pageidautina užpildyti. Pavyzdžiui – išsidūkti, pajudėti, ko, kaip bebūtų keista, neretai stokojama valstybiniuose ar net privačiuose darželiuose.

Mano sūnus į darželį iškeliavo, kai buvo 3,5 metų, nes laukė, kol atidarysiu savo darželį – pagal harmoningos raidos principus ir daugiakalbį. Paskutiniais metais iki darželio jau buvo sudėtinga patenkinti jo pažinimo poreikius – nors turėjo ir dvi skirtingomis kalbomis kalbančias aukles bei nemažai laiko leisdavo su manimi.

Dukra rengiasi iškeliauti būdama dviejų. Esminė priežastis – noriu daugiau dirbti ir tai sakau labai atvirai bei noras, kad ji aktyviau mokytųsi užsienio kalbų, o tretieji metai vis dar auksiniai šiuo klausimu. Auklė, mano manymu, negali atstoti darželio ugdymo programos.

Mūsų darželyje yra vaikų, kurie lanko nuo vienerių ir jame jaučiasi puikiai. Tik amžiuje iki trejų metų reikėtų atkreipti dėmesį, kad vaikas sulauktų pakankamai asmeninio dėmesio, nes jo savarankiškumas dar tik vystosi. O poreikis socializuotis taip pat tik formuojasi, todėl suaugę ir yra svarbesni.

– Ar skiriasi adaptacija prie darželio dvimečiams ir keturmečiams? Kuo?

– Adaptacija nedvejotinai skiriasi. Keturmetis jau gana sąmoningas ir supranta, kokie darželio privalumai. Tuo tarpu dvimetis dar gana refleksyvus. Keturmetis gali paskelbti politinį karą prieš darželį, tuo tarpu dvimetis priima dienotvarkę ir naują gyvenimo tvarką nedvejodamas dėl pasikeitimo, gal tik kiek liūdėdamas dėl paties pokyčio, nes daugumai vaikų vis tik nėra nieko geresnio nei tėvai. Abiem atvejais tinkamai atliekamas pasirengimas darželiui, terapiniai žaidimai adaptaciją greitina ir švelnina.

Nesvarbu kokio amžiaus yra jūsų vaikas – galvokite kaip stiprinti pamatą, jūsų ir jo ryšį. Saugus vaikas iš esmės yra adaptyvesnis.

– Kaip rekomenduojate adaptuotis darželyje? Kokie pagrindiniai žingsniai?

– Labai supaprastinant galiu rekomenduoti kelis žingsnius.

Pirma, įsitikinkite, kad viduje jaučiatės tikri dėl savo sprendimo. Ir dėl darželio pasirinkimo. Jei jūsų širdis virpa – vaikas sunkiau adaptuosis.

Antra, stiprinkite ryšį ir daug investuokite į meilės ąsotėlio pripildymą vakarais ir savaitgaliais. Būkite dėmesingi, o ne tik rūpestingi. Nebūtina vaiko vedžioti po picerijas, žaidimų kambarius, pirkinėti dovanų. Išties efektyviau yra pabūti drauge ramesnėje aplinkoje. Lankymo pradžioje rekomenduoju visai atsisakyti ekrano laiko.

Trečia, padėkite suvokti, kokia bus aplinka darželio lankymo metu:

  • didesnis triukšmas, tuomet dar namie žaiskime triukšmingiau;
  • poreikis dalintis dėmesiu ir žaislais, išbandykime vaidmenų žaidimus su figūrėlėmis,
  • taisyklės, įveskime jas ir namie.

Ketvirta, kurkite ryšį su darželiu dar iki lankymo pradžios ir jo pradžioje. Namuose pakabinkite auklėtojų nuotraukas, nufilmuokite vaiką darželio aplinkoje ir namuose peržiūrinėkite, pašmirinėkite po kiemą, ar darželio koridorius, net jei neleidžiama įeiti į vidų.

Penkta, lankymo pradžioje puoselėkite ryšį ir žaiskite terapinius įtampą iškraunančius žaidimus. Vaikui darželis – nauja visata. Nesitikėkite, kad šis pokytis praeis nepastebėtas. Normalu, jei vakarais vaikas neramesnis, nori dūkti, išsilieti. Padėkite jam.

– Kiek laiko tai dažniausiai užtrunka?

– Nuo dešimties dienų iki pusės metų. Viskas priklauso nuo aukščiau išvardintų veiksnių – ryšio kokybės, amžiaus, tinkamo paruošimo ir tėvų vidinės būsenos.

– Kartais juokaujama, kad adaptuotis reikia ne vaikams, bet iš tiesų tėvams, ypač mamoms, kurioms sunku paleisti vaikus. Ar pastebite tokius atvejus?

– Tikrai taip. Tėvai su metais jautrėja, vis sunkiau paleisti vaikus, vis sunkiau pasitikėti vieta, kur jis iškeliauja. Dabar rengiame visą ciklą atviro rato renginių kartu su psichologe Viktorija Grigorjeva.

Neretai mamos ašaroja, dalinasi vidiniais išgyvenimais. Galima užsirašyti ant lapo, kodėl vaikas išeina į darželį, kad jame jis įgaus naujų gebėjimų, sustiprės. Ir jei turima dvejonių – klausti, kalbėtis su darželio personalu.

Aš tikiu, kad visuose darželiuose dirba žmonės, kurie mėgsta vaikus ir nori jiems padėti.

– Daug tėvų po karantino neleido vaikų į darželį ir įskaičiavus vasarą, vaikai į ugdymo įstaigą grįš po gero pusmečio atostogų. Ar po tokio laikotarpio reikia adaptuotis iš naujo?

– Viso pasaulio vaikai gavo išskirtinę galimybę pabūti daugiau su tėvais. Jei tėvai atlaikė neviršydami rekomenduojamo laiko prie ekranų, jei buvo dėmesingi galėjo pastebėti tik viena – vaikų elgesys pagerėjo.

O grįžtant prie adaptacijos – viskas priklauso, kiek laiko vaikas lankė darželį iki karantino. Jei bent pusmetį – didelių sunkumų neturėtų kilti. Tik reikėtų darželio viziją budinti vaiko galvelėje dar iki grįžimo į darželį – kalbėtis, žaisti darželio situacijas, žiūrėti nuotraukas, laikytis dienotvarkės.

– Ligos ligos ligos, visų tėvų siaubas. Kokia jūsų nuomonė – ar visi vaikai turi persirgti, ar įmanoma to kažkaip išvengti?

– Mano atsakymas turbūt daugeliui nepatiks, nes numato papildomo tėviško vargo, bet tikiuosi, kad įkvėps. Išties įmanoma sumažinti ligas iki minimumo. Ko tam reikia?

Pirma, sveikos vaiko gyvensenos – sveika mityba:mažiau pieno, o ypač sirgimo metu, jokio cukraus, mažiau kviečių, jokių konservantų, pakankamas judėjimo kiekis bei pakankamas laikas lauke.

Sveika gyvensena yra ir galimybė tobulėti protui. Pakankamas kiekis iššūkių ir tuo pačiu pakankamas kiekis erdvės laisvai ramiai pažaisti.

Antra, duoti vaikui pakankamai dėmesio, kad jaustųsi saugus. Saugūs vaikai serga rečiau ir lengviau.

Trečia, gydytis pageidautina natūraliomis priemonėmis, temperatūrą suvokti kaip pagalbininkę ir neskubėti jos numušti. Jei kišamės medikamentais be reikalo ir per dažnai – kūnas aptingsta ir nenori gydytis pats. Provokuosiu – net karštį galime mažinti šaltu vandeniu. O atsikosėjimą skatinti kontrastiniu dušu.

Ketvirta – grūdinti. Čia nesiplėtosiu, tik užsiminsiu, kad mūsų darželyje vaikai draugauja su šaltu vandenėliu.

Provokacija? Domėkimės ir turėsime mažiau vargo su ligomis, turėsime stipresnius ir protingesnius vaikus. Tai taip pat ugdymo dalis!

– Praktiniai patarimai – kokių daiktų vaikui reikia į darželį? Kaip pasiruošti?

– Universali visiems darželiams rekomendacija – patogūs drabužiai, lauko rūbai ir avalynė tokia, kad vaikas galėtų bent iš dalies pats padėti sau, pamažu tapti savarankišku.

Nepamirškite šių įgūdžių mokyti jau namie. Net 1,5 metų vaikas gali pats apsiauti kai kurią avalynę ir nusirengti, tik reikia erdvės šių dalykų mokytis. Taip pat rasti erdvės mokytis pačiam valgyti.

Kalbant apie kitus daiktus, kiekvienas darželis turi savo sąrašus, reikėtų jais pasidomėti. Ir kad ir koks tas sąrašas yra, žinoti, kad jis pakankamas. Pavyzdžiui, jei darželis neleidžia atsinešti savo žaislų – vaikui transliuoti tvirtą vidinę nuomonę, kad taip jau yra, čia mes žaislų nesinešame, o ne drebėti ir nemokėti vaikui pasakyti „Ne“. Ne, taip pat yra būtina meilės forma (šypsosi).

Namams tuo metu parūpinkite sporto ar dūkimo įrangos išsilieti bei pieštukų, kreidelių, dažų ir didelių lapų – piešti visu kūnu. Piešimas puikiai nuima įtampa ne tik vaikui.

– Koks būtų svarbiausias padrąsinimas rugsėjį naują etapą pradedantiems tėvams ir vaikams – kaip visa tai įveikti?

– Domėtis, stengtis ir žinoti, kad vis tiek viskas praeina. Vaikas vis tiek adaptuosis, vėl ims gerai valgyti, nebesiautės vakarais, o smagiausia, kad bus stipresnis, savarankiškesnis ir jūs turėsite galimybę jo pasiilgti. O nerimaujančius kviečiu į atviro rato susitikimus, ten drauge dar labiau nurimsime.

Daugiau mokytojų, psichologų, ekspertų patarimų besiruošiantiems naujiems mokslo metams – specialiame lrytas.lt projekte „Rugsėjo 1-osios Akademija“.

Autorius Goda Prapuolenytė-Leonavičienė, lrytas.lt

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s