Kaip pasirinkti žaislus? Keli Jolantos Motiejūnienės patarimai

Namuose vis tvarkant dėžes žaislų neretai kyla klausimas – kokie žaislai yra tinkamiausi? Įprastų parduotuvių konsultantai konsultuoja vadovaudamiesi etiketėmis, o šios 9 iš 10 atveju nuvertina vaikelio gebėjimus, arba tiesiog yra suaugusiųjų sugalvotas šlamštas pinibaby_with_rattlegams iš piniginių ištraukti. Bet suvokiame tai tik parsinešę naujovę namo. Todėl, prieš pat šventinį dovanų-žaislų lietų Mažųjų valdose publikuoju ankstyvojo ugdymo specialistės, trijų intelektualių vaikų mamos Jolantos Motiejūnienės patarimus – kokie žaislai konkrečiame tarpsnyje tinka labiausiai (Jolanta akademijoje veda dinaminę mankštą tandemu (sykį su ja jau esame publikavę interviu apie mankštą). Taigi, keli labai konkretūs Jolantos patarimai, kuriais ji mielai pasidalino po akademijoje pravesto seminaro apie žaislų poveikį vaiko psichikai.

Kad vaikas užaugtų visapusiškai išsilavinęs, jam būtina nuolat gauti naujų žinių. Visi žino, kad vaikai geriausiai mokosi žaisdami. Jie lavina erdvinį ir abstraktų mąstymą, vaizduotę, kūrybiškumą ir daug kitų savybių.

Kaip žaisti lavinamuosius žaidimus?

Pirmiausia, lavinamieji žaidimai neturi gulėti kartu su kitais žaislais. Duokite juos tik užsiėmimo metu. Tada susidomėjimas neišblės. Antra, reikia atminti, kad tokio amžiaus vaikams žaidimai įdomūs neilgam. Trečia, jeigu vaikas nesusidomėjo žaislu – reiškia dar anksti, kiekvienas vaikas vystosi individualiai. Žaislą reikėtų pasiūlyti po mėnesio, dviejų.

Nuo gimimo – 3 mėn. Šiuo laikotarpiu vaikas pradeda pasaulio pažinimą regėjimo, klausos, lytėjimo pagalba. Žaislai tai galėtų būti muzikinė dėžutė su švelnia melodija, pakabinami barškučiai, kurie kabo maždaug 20 cm. nuo vaiko, kad jis norėdamas galėtų siekti ir pačiupinėti juos. Rinkitės figūrėles įvairių dydžių, formos, spalvų, reguliariai keiskite.  Kol vaikas guli, jam labiausiai patiks įvairiausios šnuruotės su karoliais, pakabinamos virš vėžimėlio ar lovytės, mobilės. Kol vaikas nešliaužioja, jis „žaidžia“ akimis. Todėl žaislas turi būti ryškus, patrauklus.

3-6 mėnesiai. Dabar vaikas daro pirmus sąmoningus judesius ranka – jis bando griebti tai, ką jis mato ir kas jam patinka, bando apsiversti į tą pusę, kur yra triukšmas. Šiuo laikotarpiu barškutis su rankena – puiki priemonė vystyti vaiko koordinaciją ir griebiamuosius judesius.

Rinkitės tokius barškučius, kuriuos vaikas galėtų čiulpti, mėtyti, daužyti – be jokio sau pavojaus. Pakabinamos konstrukcijos – žiedai, rutuliai, įvairūs gyvūnėliai, kuriais jūsų vaikas gali manipuliuoti gulėdamas lovytėje arba ropodamas.  Lavinamųjų kilimėlių pagalba vaikas yra skatinamas šliaužti ar ropoti.

Mūsų žaislų dėžėje gali būti, kaladėlės, piramidės lavinti dydžio, formos, spalvos jutimą. Naudingi ir rėmeliai-dėlionės.

Ne manykite, kad lavinamaisiais gali būti tik pirkti žaislai. Bet koks daiktas namuose gali lavinti vaiką. Duokite vaikui popierių, kad plėšytų (tik su jūsų priežiūra apie 1 metus), leiskite „pažaisti“ su indais – parinkti puodams dangčius. Jei vaikas šliaužia į rūbų spintą – nevarykite jo – tegul vysto taktilinius pojūčius liesdamas įvairios tekstūros audinius. Dabar vaikas – pasaulio tyrinėtojas. Padėkite jam tyrinėti – liečiame šaltą ir šiltą vandenį, klausome įvairius garsus.

9-12 mėnesių. Jūsų vaikas gerai šliaužioja ir pradeda atsistoti. Vis daugiau informacijos jis įsisavina regėjimu. Pats laikas jį palavinti. Šiuo laikotarpi patariame pirkti žaislus, kuriuos galima verti – piramidės, žiedai, išardomas figūras su pagaliuku viduryje. Nepamirškite apie tokį svarbų daiktą – oro balionas: įdomi jo skrydžio trajektorija ilgam sudomins vaiką. Vaikui toliau vystosi klausa – leiskite gražią muziką, muzikos dėžutes. Sveikintini žaislai, kurie turi mygtukų – paspaudžioti, diskus – pasukti, varpeliai – paskambinti.
Knygos turi būti iš kartono (tokias lengviau vartyti ir sunkiau suplėšyti) ir su linksmomis iliustracijomis. Būtent šiuo laikotarpiu vaikui atsiranda mėgstamiausias žaislas – koks-nors meškiukas, kačiukas ir pan.
1-1,5 metų – eksperimentuotojų amžius. Vaikas jau moka vaikščioti, bėgioti, vis geriau valdo rankas. Dabar vaikui patinka statyti – būtinai jam reikia statybinių medžiagų: koks malonumas dėlioti kaladėles ir su virpančia širdimi laukti, nukris ar nenukris. Svarbu vaikui formuoti smulkiąją motoriką, lavinti logiką, mąstymą, vaizduotę ir dėmesingumą. Taigi dar prisireiks kamuoliai, stumdomieji žaislai, traukiamieji žaislai, rėmeliai-dėlionės.

Motorikai lavinti pasirūpinkite taip pat jau klasikinėmis tapusiomis šnuruotėmis. Jau visi žinote, kad smulkiosios motorikos lavinimas tiesiogiai susijęs su vaiko kalbos lavinimu.

Šiame amžiuje vaikai pradeda piešti – nepamirškite aprūpinti juos kreidelėmis, pieštukais. Vaikui didžiulis malonumas pabūti dailininku, o jums tai – keletas minučių ramybės!

Vaikams 1,5-2 metų reikalingi žaislai skirti vystyti intelektą ir mąstymą. Pvz., rėmeliai-dėlionės. Tokiame rėmelyje padaryta gyvūno ar geometrinė figūra. Vaikas gali išimti figūrėlę, o po to bandys įdėti į vietą. Rėmeliai-dėlionės lavina:

  • smulkiąją motoriką,
  • pažintinį susidomėjimą,
  • žingeidumą,
  • turtina ir aktyvizuoja žodyną.

Rėmeliai-dėlionės moko:

  • orientuotis plokštumoje (vaikas turi tam tikrą figūrą įdėti į vietą),
  • sąvokų, susijusių su forma,
  • skirti daiktus pagal siluetus,
  • rėmelių-dėlionių pagalba vaikas išmoks apvedžioti, nuspalvinti neišlindęs už ribų, pereinant nuo paprasto prie sudėtingesnio.

Vaikui beaugant, plečiasi jo galimybės. Dabar naudingi žaislai, lavinantys rankų miklumą, pvz. Įvairių dydžių ir spalvų formelės, kurias galima įdėti vieną į kitą. Pirkite muzikinius instrumentus: būgnus, vaikišką pianiną, ksilofonus, varpelius ir kt.

Vaikams nuo 2 metų gaminami žaislai – šnuruotės, lavinančios vaiko pirštelius.

Žaisdamas vaikas gauna naujų taktilinių pojūčių, spalvų supratimą. Svarbu, kad žaidimas būtų saugus ir vaiką galima būtų palikti vieną.

Šnuruotė lavina:

  • smulkiąją motoriką, stiprėja pirštai ir visas delnas, o tai veikia galvos smegenų ir kalbos formavimąsi;
  • akies tikslumą;
  • dėmesingumą;
  • vaizduotę;
  • erdvinį mąstymą;
  • eiliškumą (mokėjimą laikytis nurodymų (instrukcijų).

Reikia atsiminti, kad smulkios judesių koordinacijos ir rankų vikrumo lavinimas suteikia galvos smegenų tam tikrą brandumą, nuo jų priklauso rankų judesių valdymas. Apie tris metus vaikus jau pradės po truputį dominti siužetiniai žaidimai. Todėl jums prisireiks gyvūnėlių figūros, lėlės, indai.

Lavinamieji žaislai 3-7 metų vaikams. 
Jūsų vaikas išmoko aiškiai reikšti savo mintis, sugalvoti įdomias istorijas. Ir žaislų padaugės:

  • Dėlionės
  • Lėlių teatras
  • Žaidimų rinkiniai „Gydytojas“, Statybose“, „Parduotuvė“ ir pan.
  • Konstruktoriai
  • Loto, domino, loginiai žaidimai
  • Rinkiniai kūrybai
  • Mozaika

4 metų vaikams pabunda noras žaisti siužetinius žaidimus. Tada ateina laikas vaikiškų indelių, jaunojo gydytojo rinkinukų ir lėlių. Žaisdami gydytoją arba gamindami pietus lėlėms, ypač vaikų draugijoje, jie mokosi svarbių bendravimo įgūdžių ir paprasčiausių buitinių dalykų, išbando sau vaidmenis, kurie jiems teks suaugusiųjų gyvenime. Šiuo laikotarpiu plastilinas, pieštukai, spalvotas popierius, žirklės tampa svarbiausi lavinamieji žaislai.

Vaikai vyresnio ikimokyklinio amžiaus mėgsta konstruktorius. Konstruktorius – tai statybinė medžiaga, būtina vaiko kūrybiniam žaidimui. Konstruktoriai nepamainomi lavinti mąstymą, intelektą, vaizduotę ir kūrybiškumą. Be to, konstruktoriai padeda formuoti tokias savybes kaip mokėjimas susikaupti, bendradarbiauti su partneriu, ir svarbiausia – pasitikėjimą savimi. Ne mažiau svarbus konstruktoriaus tikslas – išmokyti vaiką kantrybės ir darbštumo. Konstravimas artimas žaidimui ir tikram darbui. Žaidžiant vaikui formuojasi formos, dydžio, erdvinių daiktų santykių supratimas.

Konstruktoriaus pagalba vaikas išvystys:

  • smulkiąją motoriką,
  • konstravimo ir kūrybinius sugebėjimus,
  • formuos spalvos ir formos sensorinius vaizdinius,
  • susipažins su geometrine terminologija,
  • ištreniruos atmintį, dėmesingumą ir pastabumą, išlavins vaizdinį mąstymą.

Nuo paprasto prie sudėtingo – toks yra mokymo principas, o juolab mokant logikos ir matematikos. Forma – viena iš matematinių sąvokų. Supratimą apie formą vaikas gauna jau tada, kai jis sudeda dalis į visumą, įdeda dalis į tam tikras kiaurymes. Vaikui tai tikras galvosūkis.

Žaisdamas galvosūkius vaikas vysto vaizdinį mąstymą, kombinavimo sugebėjimus, visumos supratimą, veiksmų laisvumą, vaizduotę. Polinkį galvosūkiams turėjo žmonės įvairių epochų ir tautų.

Iš seniausių galvosūkių galima pavadinti kiniečių Tangramą ir graikų Pitagoro ir Archimedo galvosūkius. Galvosūkių esmė yra konstruoti plokštumoje įvairius daiktinius siluetus.

Užsiimti pasaulio galvosūkiais vaikui naudinga, jie stimuliuoja jo matematinius ir kūrybinius sugebėjimus. Jeigu 6 metų vaikas negali sudėti figūros paprasčiausio Pitagoro galvosūkio pagal schemą, tai gali būti ženklas, kad vaikas nepasirengęs mokyklai.

Kaip jūs matote, pasirinkimas didelis. Svarbiausia, prisiklausykit prie pomėgių jūsų vaiko. Nieko iš jo nereikalaukit. Jeigu vienas vaikas renka dėliones dviejų metų, o kitas nesusidomi ir trijų metų – tai nesako, kad antras mažiau išvystytas. Visi vaikai skirtingi. Lavinkime vaikus visapusiškai – skaitykime su juo įdomias knygas, lipdykime, pieškime, žaiskime loto ir jūsų pastangos tikrai nebus veltui!

2 mintys apie “Kaip pasirinkti žaislus? Keli Jolantos Motiejūnienės patarimai

Parašykite komentarą