O kokia yra Jūsų namų TVARKOS ANATOMIJA? Išbandykite 3 pratimus

Kaip būdinga žmonėms, o juo labiau idėjiniams vadovams, man būdinga kuo nors susižavėti. Visi šie susižavėjimai bėgant laikui tampa natūraliomis mano vystomų metodinių taktikų dalimis.

Mano namiškiai ir darželio komanda gerai žino, kad pastarąjį pusmetį praleidau panirusi į TVARKOS reikalus.

TVARKA yra malonus dalykas daugeliu prasmių ir kalbant apie mažųjų ugdymą turi įvairiausių pavidalų. Dienos ir ritmo tvarka, mylavimo tvarka, valgymo tvarka, mamiško poilsio tvarka ir t.t. O nuo vasaros ypatingą dėmesį skyriau daiktų organizavimo tvarkai. Per ją stebėjau, kaip tvarkosi ir kiti, visai nedaiktiški dalykai.

Pradėjau nuo terapinės taisyklės – susinervinai? Neburbėk ant namiškių, o eik, ką nors sutvarkyk. Idėja šiai taktikai pasiūlė Viktorija, su kuria draugė kurpėme vieną programą. Padeda magiškai – pabandykite.

Tuomet sekė namų kampų pertvarkos, kurias fantastiškai inspiruoja tokia dokumentika kaip Sparking Joy with Marie Kondo, Get Organized with The Home Edit ir panašiai.

Vieną dieną užėjau į Dovydo kambarį ir radau jį… besitvarkantį! Be paraginimo ar priminimo. Vaikai mėgdžioja viską. O Lūna ne tik pati ėmė tvarkytis, bet ir mane mokyti, kai būdavau nenuosekli.

Prie visko, vasarą radau laiko įgyvendinti seną planą – atidžiau ir tiesiai iš profesionalų patyrinėti Montessori metodą. Taigi įgijau tarptautinį sertifikatą ir čia jau niekas nebegalėjo manęs sustabdyti ir ėmiausi vaikų erdvių pertvarkos (ir namie, ir darželiuose).

Taigi, jei ir Jūs norite atrasti tvarkos ypatingumą, kviečiu išbandyti tris “pratimus”:

1 pratimas. Kai susinervinate, neturite ką veikti, ar norite dar labiau pagerinti savijautą – keliaukite susitvarkyti, kurį nors namų kampą. Nesiimkite sunkių uždavinių. Pakaks vieno stalčiaus, vienos lentynos, ar vienos žaislų dėžės. Įkvėpimo tvarkyti suaugusiųjų daiktus semkitės mano minėtose dokumentikose.

2 pratimas. Vaikų daiktams paskirkite konkrečias vietas konkrečiose lentynose. Šiam reikės laiko. Kaip ir pirmame pratime siūlau nesiimti iškart visko, o imtis po vieną lentyną, po vieną zoną. Bet kai baigsite – tvarkymui paskirsite daaaaaug mažiau laiko. Vietas galite žymėti lipdukais su užrašais arba tiesiog spalvotais lipdukais-taškeliais (žalias lipdukas ant lentynos, žalias lipdukas ant delionės).

Pagalbos ranką gali ištiesti ir ką tik iš spaustuvės atkeliavusi mūsų knygelė “LINKSMI IR NAUDINGI NAMŲ LIPDUKAI” iš serijos “Mažieji irgi skaito”. Vakar klijavome jas namuose, o šiandien pirma diena, kai nei vienų kelnių neįdėjau prie sijonų kaip pasitaiko skubant, kai vietos nepažymėtos. O Lūna buvo dar labiau sužavėta tokiu paveikslėliniu aiškumu.

mažųjų valdos

Knygelėje be lipdukų rasite ir patarimų. SVARBIAUSI TVARKOS DĖSNIAI:

  1. Per didelis daiktų/žaislų kiekis sunkina galimybę susikaupti, vien dėl betvarkės vaikas gali būti irzlus.
  2. Jei vaikas daiktu nesidomi, nežaidžia reiškia jis jam šiuo metu neaktualus. Tokius daiktus rekomenduojame pašalinti iš matymo lauko.
  1. Vaikui tvarka labai padeda susitvarkyti ne tik žaislus, bet ir elgesį.

3 pratimas. Vakare grąžinkite daiktus į jų vietas. Tai terapija. Tai mankšta. Tai gera nuotaika atsikėlus. Vaikai lengvai įsitrauks, jei inspiruosite vaizdiniais: “Pažiūrėkime, kurie daikteliai pasiklydę ir padėkime jiems grįžti namo” (tinka ir suaugusiems).

Aš jau praėjau šią savo pačios programą. Dabar belieka nedideli kasdieniai potvarkiai. Tad net šiek tiek pavyzdžiu tiems iš Jūsų, kurie dabar tik pradės ir atras kiek gi tame malonumo.

Kiek vėliau papasakosiu daugiau apie TVARKOS magiją ir kaip prieiti etapą, kai visi tvarkosi patys.

Beje, apie tvarką pradėjau rašyti knygą. O kol ji procese – kviečiu visus norinčius į praktinį kursą TVARKOS ANATOMIJA. Pavasaris tam yra labai tinkamas metas. Ne mažiau tinkamas yra ir pandemijos akivaizda.

P.S. Ne, Mažųjų valdos nevirsta Montessori darželiais, nes tai tiesiog nesuderinama su kai kuriais mano principais, bet tam tikrą tvarkos (plačiąja šio žodžio prasme) logiką tikrai verta pritaikyti. Ir apie šią logiką nesužinosi paskaitęs Vikipediją ar pažiūrėjęs “Montessori” mamyčių mintis ar įrašus. Šiuo pavadinimu labai spekuliuojama nuo interpretacijų iki visiško prieštaravimo metodo esmei. Bet čia apie tai nesiplėtosiu. Vėliau.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s